بهترین زمان هوشمند سازی ساختمان چه زمانیست؟ مراحل اجرایی هوشمند سازی ساختمان کدامند؟

,
تصویر مربوط به نمایش بهترین زمان هوشمندسازی ساختمان

بهترین زمان هوشمند سازی ساختمان

بهترین زمان هوشمند سازی ساختمان چه زمانیست؟ مراحل اجرایی هوشمند سازی ساختمان کدامند؟ شاید این سوالات مشترک و یکسان میان تمام افرادی باشد که به دنبال هوشمند سازی خانه و یا ساختمان خود هستند. در این مقاله به سوالات شما پاسخی مناسب داده می شود، اما در ابتدا نیاز است تا شناختی کامل نسبت به خانه هوشمند داشته باشید.

خانه هوشمند چیست؟

همان طور که قبلا در مقاله خانه هوشمند به صورت کامل و دقیق به این موضوع پرداختیم، در واقع خانه هوشمند نوآوری جدید و مدرنی می باشد که در آن تمام تجهیزات خانه از سیستم سرمایشی و گرمایشی گرفته تا کنترل و نظارت درب ها از راه دور، به وسیله ابزارهایی مانند تلفن همراه و یا تبلت صورت می گیرد. در این ادامه قصد داریم شما را با بهترین زمان هوشمند سازی ساختمان و مراحل اجرایی آن را آشنا کنیم.

انواع روش های هوشمندسازی چیست؟ و زمان مناسب برای اجرای آن ها چه زمانیست؟

هوشمندسازی ساختمان به دو روش بی سیم و یا باسیم و تحت پروتکل های مخصوص قابل اجرا می باشد. خانه هوشمند زوریل به همراه تیم مشاوره مجرب، در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به خواسته و امکاناتی که در اختیار دارید؛ یکی از دو روش را به دلخواه انتخاب نمایید.

روش بی سیم

در روش بی سیم(Wireless) نیازی به کنده کاری و تغییر زیر ساخت ها و سیم کشی برق ساختمان نیست. این سیستم در صورت وجود شرایط و امکانات لازم به راحتی در هر ساختمان قابل اجرا و پیاده سازی می باشد. در نتیجه زمان خاص و مشخصی جهت اجرای آن وجود ندارد.

روش با سیم

روش با سیم به کمک یه سری رشته سیم که در پشت دیوارها تعبیه شده است؛ اجرا می شود و امکان جابه جایی آن در در صورت نقل مکان، امکان پذیر نمی باشد. این روش بر خلاف روش بی سیم باید در زمان مشخص و مناسبی اجرا شود. این زمان مناسب قبل از طراحی نقشه و اجرای سیم کشی برق ساختمان می باشد که به وسیله مهندیسین متخصص در این حوزه پیاده سازی می شود.

مراحل اجرایی هوشمند سازی ساختمان

طراحی

در گام اول هوشمندسازی ساختمان نیاز است تا پروژه مورد تایید کارشناسان و متخصیصن خانه هوشمند قرار گیرد. علاوه بر این نقشه ای از ساختمان جهت طراحی سیستم برق کشی و تعیین محل مناسب برای نصب تجهیزات در اختیار آن ها گذاشته شود تا در ادامه به کمک مهندیسن برق این اصول به بهترین شکل اجرا شوند.

تصویری از دست یک مرد که در حال نقشه کشی برق یک ساختمان است.

انتخاب پروتکل و برآورد هزینه ها

در گام بعدی با توجه به وجود پروتکل های متنوعی که در زمینه هوشمند سازی ساختمان وجود دارد، کارفرما با شرکت های هوشمند سازی در این زمینه مشورت کرده و با انواع پروتکل ها و معایب و محاسن آن ها آشنا می شود و در نهایت با صلاح دید خود یک پروتکل برای اجرای هوشمند سازی ساختمان انتخاب می نماید.

بعد از تعیین نوع پروتکل اجرایی نوبت به انتخاب نوع تجهیزات هوشمندی می رسد که کارفرما قصد دارد در ساختمان به کار برده شوند. به عنوان نمونه در میان انواع پنل های هوشمند(دکمه ای، لمسی، حسگر) می تواند یکی را به دلخواه انتخاب نماید.

در انتها با توجه به نوع پروتکل، تجهیزات انتخاب شده توسط کارفرما و میزان دستمزد شرکت هوشمند سازی، هزینه ها برآورد شده و به کار فرما اطلاع داده می شود.

برق کشی ساختمان

با توجه به نقشه ساختمانی که در اختیار متخصصین خانه هوشمند قرار گرفته، نقشه سیستم لوله کشی برق ساختمان طراحی می شود که در آن محل لوله کشی برق و تجهیزات مشخص شده است. همچنین طراحی نقشه ای برای تابلو هوشمند در این مرحله الزامیست. تمام این طراحی ها توسط مهندسان برق که در تیم شرکت خانه هوشمند حضور دارند تهیه می شود.

طراحی نقشه  باید به گونه ای باشد که در صورت نیاز یا خواست مشتری بتوان در آینده سطح سیستم خانه را ارتقا داد یا امکانات دیگری از هوشمند سازی را به آن افزود.

به عنوان مثال ممکن است در طول پروژه مالک ساختمان فقط خواستار اجرای برخی از تجهیزات مانند سیستم روشنایی و سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند بوده و علاقه ای به پیاده سازی سیستم تهویه نداشته باشد؛ در این صورت متخصصین هوشمند سازی در حین طراحی نقشه برق کشی ساختمان موظف به طراحی و ایجاد بستر مناسب برای سیستم تهویه هوشمند می باشند؛ تا اگر در آینده مالک ساختمان خواستار اجرای این سیستم هوشمند شد، با توجه به برق کشی های انجام شده از قبل امکان پیاده سازی آن امکان پذیر باشد.

جایگذاری تجهیزات و برنامه نویسی

در پایان ساخت و ساز ساختمان، زمانی که مراحل سفید کاری درون ساختمان به اتمام رسید؛ تجهیزات هوشمند در محل های مشخص شده نصب می شوند. باید توجه داشت که این فرآیند برای هر وسیله زمان مناسب و خاصی دارد.

به عنوان مثال بعد از اتمام گچ کاری ساختمان و قبل از رنگ زدن یا نصب کاغذ دیواری، تجهیزات تابلو هوشمند نصب می شوند اما نصب ابزارهایی مانند پنل ها و کلیدهای هوشمند بعد از رنگ یا نصب کاغذ دیواری صورت می گیرد.

علاوه بر این برنامه نویسی یکی از اصول مهم این هوشمند سازی می باشد و توسط تیم تخصصی خانه هوشمند پیاده سازی و اجرا می شود. به کمک برنامه نویسی، کاربران می توانند با استفاده از ابزارهایی مانند تلفن همراه یا تبلت با تجهیزات هوشمند درون ساختمان تعامل بر قرار کنند و از راه دور آن ها را مدیریت و کنترل نمایند.

پایان کار

در پایان کار، شرکت هوشمند سازی کار را تحویل کارفرما داده و تا چند مدت پس از پایان پروژه خدمت رسانی می کند. با استفاده از این خدمات پس از فروش، در صورت وجود نقص یا خرابی در تجهیزات، شرکت هوشمند سازی در صدد بر طرف نمودن مشکلات، اقدامات لازم را انجام می دهد.

شرکت ایلیا راژمان صدرا با 4 سال گارانتی تجهیزات و 10 سال خدمات پس از فروش به شما عزیزان خدمت رسانی می کند. در این شرکت جلساتی با حضور کارفرما، طراح و تمامی گروه های اجرایی برگذار می شود که موضوع اصلی این جلسات شامل پیشنهاد ایده ها و نقد، بررسی و پیشنهادهایی در حوزه هوشمند سازی می باشد.

در واقع این جلسات در راستای بالا رفتن کیفیت پروژه هوشمند سازی ساختمان انجام می گیرد. گروه فنی و تخصصی خانه هوشمند زوریل در تمامی مراحل از فنداسیون تا تحویل واحدها در کنار شما عزیزان خواهد بود و تجربه خلق یک مجموعه مجهز به هوشمند سازی را به شما هدیه خواهد داد.