هوشمند سازی مراکز درمانی چیست؟ این هوشمند سازی چه کمکی به پزشکان و بیماران می کند؟

, ,
تصویری از پزشک و پنل لمسی در کلینیک هوشمند را نشان می دهد.

آسودگی خاطر پزشکان و بیماران با هوشمند سازی مراکز درمانی

هوشمند سازی مراکز درمانی، نوآوری جدید در عصر حاضر برای خدمات رسانی بهتر به بیماران و پزشکان در مراکز درمانی است. امروزه به دلیل مشغله زیاد افراد و نداشتن وقت کافی برای انجام اموری مانند رزرو نوبت و یا گرفتن جواب آزمایش از مراکز درمانی و همچنین افزایش شمار بیماران و پرونده ها و مشکل بودن مدیریت آن ها توسط پزشک و منشی از جمله مسائلی است که در این راستا وجود دارند بر این اساس نیاز به هوشمند سازی بیمارستان بیش از پیش احساس می شود. با بکار گیری اتوماسیون مطب هوشمند می توان همه این دغدغه ها را برطرف کرد. با سامانه کلینیک هوشمند تمامی امور مانند مدیریت پرونده های بیماران، نوبت دهی، پرداخت هزینه ها بسیار سریع و راحت تر انجام می گیرد و آرامش خاطر را برای پزشکان و بیماران به ارمغان می آورد.  

کلینیکی را تصور کنید که بدون نیاز به حضور فیزیکی می توانید در آن نوبت پزشکی دریافت کنید، و قبل از اینکه روز نوبت شما فرا برسد تاریخ و ساعت ملاقات با پزشک معالج را به شما یادآوری می کند. همچنین با ورود شما به کلینیک، چراغ ها روشن می شوند و سیستم های سرمایشی- گرمایشی دمای مطلوبی را برای شما فراهم می کنند. 

با کمک نرم افزار نصب شده در تلفن همراهتان از تعداد نفرات قبل و بعد از خود مطلع می شوید. با این کار نه وقت شما به هدر می رود و نه حق شما ضایع می شود. همچنین در این مدت که در صف انتظار نشسته اید حتی اگر برایتان مقدور باشد می توانید کمی از این فرصت برای مطالعه استفاده کنید و اخبار روز را در گوشی خود دنبال کنید. تمام این تصورات تنها بخش کوچکی از فضای یک کلینیک هوشمند است که در واقعیت امکان پذیر بوده و گویی تمام تجهیزات و امکانات برای خدمت رسانی به شخص شما آماده اند. 

به عنوان مثال بیماران از تعداد نفرات در صف مطلع می شوند و جواب آزمایش آن ها بدون نیاز به مراجعه حضوری در مطب بر روی تلفن همراه قابل مشاهده است و سایر خدمات مانند نوبت دهی، صدا زدن بیمار برای ویزیت به آسانی و با استفاده از سامانه کلینیک هوشمند در دسترس است. ارائه این گونه خدمات برای بیماران در کلینیک به راحتی با اجرای کلینیک هوشمند امکان پذیر بوده و بسیاری از امور پزشکی به صورت خودکار انجام می گیرد.

ساده سازی کارها با هوشمند سازی مطب

با هوشمند سازی مراکز درمانی انجام کارها زمان بر نبوده و درصد خطای انسانی و کاغذ بازی نیز کمتر می شود. بنابراین کلینیک هوشمند نسبت به کلینیکی که مجهز به هوشمند سازی نشده دارای مزیت‌هایی است که بهره وری و کارایی خدمات پزشکی را بیشتر می کند.

سرعت روند تکنولوژی و تحولات ناگهانی مانند ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را مختل کرده و نیاز به آنلاین شدن کسب و کارها بیشتر به چشم آمده است. بنابراین می بینیم که این تغییرات به گونه‌ای است که حتی اگر پزشکان کسب و کار خود را آنلاین نکنند و مایل به نصب اتوماسیون هوشمند در کلینیک و مطب خود نباشند، دچار زیان های مالی می شوند. بنابراین خواه ناخواه در آینده‌ای نه چندان دور ملزم به اجرای چنین سامانه ای خواهند شد. 

تجهیزات هوشمند به کار رفته در مراکز درمانی هوشمند

هوشمند سازی مراکز درمانی بهره وری و کیفیت خدمات پزشکی را بسیار بالا می برند. راه اندازی سامانه بیمارستان هوشمند با کمک یک سری نرم افزار و سخت افزار صورت می گیرد. این نرم افزار ها قابل نصب بر روی موبایل، تبلت و کامپیوتر بوده و با کمک پروتکل هایی به سخت افزار ها مرتبط می شوند. حال شما را با نمونه هایی از هوشمند سازی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی آشنا می کنیم.

نرم افزار اتوماسیون کلینیک هوشمند

نرم افزاری که برای سامانه کلینیک هوشمند استفاده می شود می تواند بر اساس سلیقه پزشک و مهندسین برنامه نویسی طراحی شود. این برنامه قابل نصب بر روی موبایل و تبلت است. در کلینیک هوشمند، دوربین های مدار بسته ای تعبیه می شوند که پزشک می تواند با استفاده از نرم افزارهای نصب شده در تلفن همراه خود و از طریق اینترنت در هر لحظه، تصاویری زنده از مطب دریافت کند.

هر کاربر برای ورود به فضای این نرم افزار باید رمز عبور داشته باشد. تمامی اطلاعات شخصی بیمار در پنل کاربری او ذخیره می شود. دسترسی به این اطلاعات تنها توسط پزشک معالج امکان پذیر است و هیچ بیماری نمی تواند اطلاعات شخصی افراد دیگر را ببیند.

نرم افزار هوشمند سازی مراکز درمانی کاربرد های زیاد و مهمی دارد که تنها به چند مورد از آن ها در زیر اشاره می کنیم:

لیست انتظار هوشمند

در این بخش از نرم افزار، بیمار می تواند نسبت به تعداد بیماران قبل و بعد از خود در صف با خبر شود و جایگاه خود را در صف نوبت ببیند. این قابلیت نرم افزار بیمارستان هوشمند قادر است از اتلاف وقت بیمار جلوگیری کند. 

رزرو نوبت هوشمند

این بخش امتیازات زیادی دارد به ویژه برای بیمارانی که در موقعیت های جغرافیایی متفاوتی زندگی می کنند و نمی توانند به صورت حضوری نوبت خود را رزرو نمایند. پس از رزرو نوبت یکی دو روز قبل از رسیدن به روز موعود، یک پیامک حاوی متن یادآوری به بیمار ارسال شده و مانع از فراموشی تاریخ نوبت توسط بیمار می شود.

امکان مکالمه بیمار با پزشک در بیمارستان هوشمند

در این قسمت از نرم افزار بیمار می تواند به راحتی و به صورت آنلاین با پزشک ارتباط برقرار کند و بسیاری از سؤالات خود را از او بپرسد. این ارتباط به صورت مستقیم و دو طرفه انجام می گیرد و بسیاری از ابهامات بیمار در مورد شیوه مصرف دارو، مدت زمان درمان و تاریخ مراجعات بعدی از بین می رود.

تصویری از ارتباط بین پزشک و بیمار از طریق لپ تاپ در مراکز درمانی هوشمند را نشان می دهد.

امنیت اطلاعات کاربران در نرم‌ افزار 

هر جایی که پای اطلاعات شخصی در میان باشد امنیت یک امر ضروری تلقی می‌شود. اگر پزشکی اقدام به هوشمند سازی مطب خود کند، می تواند اطلاعات شخصی تمامی بیماران را به طور کامل ذخیره کند. این اطلاعات قابل تغییر نبوده و هیچ شخصی بجز پزشک نمی تواند به آن ها دسترسی داشته باشد. حفظ این اطلاعات و امانت داری به عنوان یک مزیت محسوب شده و موجب بالا رفتن اعتبار کاری پزشک خواهد شد.

امکان پشتیبان گیری مداوم از اطلاعات بیماران در سامانه کلینیک هوشمند

یکی دیگر از مزیت‌ های هوشمند سازی مراکز درمانی امکان گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات بیماران می باشد. به این معنا که اگر به صورت اتفاقی اطلاعات بیمار در سیستم حذف شود، امکان بازیابی این اطلاعات وجود دارد. بنابراین با اطمینان بیشتری می‌توان به ادامه روند خدمات پزشکی پرداخت.

تا اینجا درمورد بستر داخلی و امتیازات داشتن یک نرم‌ افزار هوشمند کلینیک توضیحاتی دادیم، اما فرآیند اتوماسیون هوشمند کلینیک تنها به این مقوله ختم نمی‌شود بلکه سخت‌ افزار‌هایی هم مورد نیاز است که به ترتیب درمورد آن‌ ها بحث می‌کنیم.

سخت افزار های سامانه کلینیک هوشمند

سیستم روشنایی مطب

ایجاد فضایی مطلوب و آرام در کلینیک برای بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین میزان نور و صدا در این محیط باید به گونه ای تنظیم شود که آرامش بیماران کمک کند. در واقع سیستم روشنایی در اتوماسیون هوشمند کلینیک به گونه ای قابل تنظیم است که در هر بخش از کلینیک می توان میزان نور متفاوتی را برای اتاق تنظیم کرد. اگر نور اتاق بیمار کم شده باشد چراغ ها روشن شده و پرده ها به صورت اتوماتیک کنار زده می شوند و برای نور زیاد عکس این حالت اتفاق می افتد.

با ورود و خروج بیمار به مطب و کلینیک چراغ ها روشن و خاموش می شوند. کاربرد دیگر سیستم روشنایی در مطب هوشمند تنظیم نور اتاق عمل است. فضای اتاق عمل به دلیل عملیات حساسی که در آن انجام می شوند باید دارای نور کافی و مطابق با نیاز پزشک باشد، با کمک هوشمند سازی می توان چراغ های اتاق عمل را به نحوی تنظیم کرد که جراحی و خدمات درمانی توسط پزشک با کیفیت بهتری انجام گیرد. 

سیستم گویا در سامانه بیمارستان هوشمند

با استفاده از این بخش می توان اسم بیمار را در وقت نوبت به طور اتوماتیک صدا زد. بنابراین پیج کردن بیمار به صورت کاملاً اتوماتیک و بدون نیاز به دخالت کارکنان انجام می گیرد. این امر باعث کاهش اتلاف وقت و انرژی انرژی کارکنان و بیماران می شود.

تعیین ساعت کاری و مشخصات متصدی مربوطه

با کمک اتوماسیون هوشمند بیمارستان می توان متصدی مربوط به هر بخش و شیفت کاری آن ها را با جزئیات تعیین کرد و در معرض دید تمام کاربران قرار داد، این کار باعث می شود کارکنان کلینیک با نظم بیشتری در محل کار خود حاضر شوند و از ایجاد هرج و مرج در محیط کاری جلوگیری شود.

سیستم سرمایشی و گرمایشی هوشمند

سیستم سرمایشی و سیستم گرمایشی هوشمند این امکان را فراهم می کند که دمای هر محیط، بسته به موقعیتی که دارند از راه دور به صورت خودکار تنظیم شوند. در کلینیک با توجه به اینکه هر بخش مربوط به نوع خاصی از بیماران است، بنابراین هر کدام از این بیماران باید در دمای متفاوتی تحت مراقبت قرار گیرند. با استفاده از هوشمند سازی کلینیک می توان دمای هر اتاق را مطابق با نیاز بیمار به طور متفاوت تنظیم کرد. این روش منجر به درمان سریع تر بیمار شده و کیفیت خدمات پزشکی را بالاتر می برد.

با استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی در بیمارستان هوشمند می توان دمای مطلوب اتاق را تعریف کنیم. در صورتی که دمای اتاق تغییر کند ترموستات ها آن را به حالت مطلوب بر می گردانند. به عنوان مثال اگر میزان دمای استاندارد برای محیط اتاق ۲۱ درجه سانتی گراد در نظر گرفته شده باشد ولی در حال حاضر دمای اتاق ۲۵ درجه باشد؛ سنسور‌ها این میزان گرمای اضافی را تشخیص داده و با کمک ترموستات دما را به ۲۱ درجه سانتی گراد باز می گردانند. این عملیات برای حالت عکس هم صدق می‌کند.

سیستم هوشمند تهویه هوا  

همان طور که می‌ دانید در کلینیک و مطب پزشک رعایت نظافت و بهداشت بسیار مهم است و محیط مطب باید به گونه ای مراقبت شود که عاری از میکروب و ویروس باشد. از کف کلینیک و در و دیوار ها گرفته تا هوای درون آن باید تمیز باشد. یکی از راه های اصلی برای داشتن هوای مطلوب در کلینیک نصب سیستم تهویه مطبوع هوشمند است. از آن جایی که فضای مطب با حضور بیماران ممکن است آلوده به ویروس شود، باید هوای آن دائما تصفیه شود که این کار با نصب سیستم هوشمند تهویه هوا امکان پذیر است.

فضای آرام، تمیز و خوشبو از ویژگی‌های بارز یک مطب خوب است. علاوه بر این هر بخش از کلینیک شرایط خاص خود را دارد، به عنوان مثال در سرویس بهداشتی باید هوا به سرعت تهویه و خوشبو کننده به صورت اتوماتیک بعد از خروج فرد پخش شود. همچنین در اتاق عمل به دلیل حساسیت بیماری که تحت عمل جراحی قرار می گیرد باید هوای اتاق مرتب تهویه شود و اکسیژن به مقدار کافی در دسترس قرار بگیرد. تمام این موارد با هوشمند سازی مطب به صورت خودکار انجام می شود.

ضدعفونی کننده هوشمند دست

با توجه به محیط  آلوده مراکز درمانی، جهت جلوگیری از آلودگی دست ها، باید از محلول های ضدعفونی کننده استفاده کرد. دستگاه ضد عفونی کننده هوشمند دست با استفاده از سنسورهایی که در آن تعبیه شده است، این قابلیت را دارد که بدون نیاز به لمس دستگاه، دستان خود را با آوردن در مقابل قسمت مشخص شده ضدعفونی کرد. در شرایط کنونی و همه گیر شدن ویروس کرونا یکی از مواردی مهم جهت پیشگیری از شیوع این بیماری است.

از دیگر تجهیزات هوشمند به کار رفته در مراکز درمانی و بیمارستان ها

  1. کنترل هوشمند تخت های خالی در هر بخش
  2. کنترل هوشمند موتور خانه ها
  3. سیستم مدیریت ذخیره انرژی

مجهز کردن کلینیک به اتوماسیون هوشمند نیاز به مجریان متخصص دارد که در اجرای آن باید تمامی موارد ایمنی رعایت کنند. شرکت ایلیا راژمان صدرا در زمینه نصب سیستم‌های هوشمند سال هاست فعالیت می کند. برای هوشمند سازی ساختمان و کلینیک خود و گرفتن مشاوره در این زمینه می توانید با این شرکت تماس بگیرید. 

تلفن :  ۳۶۲۶۵۰۶۲ – ۰۷۱

موبایل: ۰۹۱۷۲۶۴۲۴۴۱

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *