دستیار صوتی چیست؟ و چگونه کار می کند؟ محبوب ترین دستیارهای صوتی هوشمند کدامند؟

, ,
تصویری از دستیار صوتی هوشمند برای اجرای دستوری در تلویزیون را نشان می دهد.

استفاده از دستیار صوتی جهت تعامل بهتر کاربران با وسایل هوشمند

دستیار صوتی یکی از فناوری های مدرنی است که کار کاربر را برای کنترل ابزارهای گوناگونی مانند لپ تاپ، تبلت، تلفن همراه و تلویزیون های هوشمند را راحت تر و سریع تر می کند. در جامعه دیجیتالی امروزه، تکنولوژی تمام جنبه های مختلف زندگی افراد را در برگرفته و انجام بسیاری از کارهای اداری و شخصی مانند نرم افزارهای کاربردی، وب گردی، سرگرمی و بسیاری از امور دیگر را تحت تاثیر خود قرار داده است. سرعت انجام این فرآیندها برای کاربران اهمیت زیادی دارد که در این راستا شرکت های بزرگی مانند اپل، گوگل و مایکروسافت سعی در برطرف سازی این مشکل با راه حلی به نام دستیار صوتی هستند. دستیار دیجیتال هوشمند قابلیت تشخیص صدا، پردازش آن و اجرای دستورات کاربر را دارد.

در این مقاله قصد داریم دستیار صوتی و نحوه کار آن را برای شما شرح دهیم و با 4 دستیار دیجیتال معروف و محبوب دنیا آشنا کنیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

دستیار صوتی چیست؟ و چگونه کار می کند؟

به طور کلی دستیار صوتی، دستگاه، نرم افزار یا اپلیکشنی است که به فرمان و پرسش های صوتی که کاربر به آن داده، واکنش نشان داده و درخواست وی را اجرا می کند. دستیار هوشمند می تواند به سوالات کاربر پاسخ دهد و فعالیت هایی مانند برقراری تماس تلفنی، پخش موزیک و یا اجرای یک برنامه را انجام دهد.

با دستیار صوتی می توانید با تکنولوژی، راحت تر ارتباط برقرار کنید و با آن کنترل کارهای خود را در دست بگیرید. تنها کافی است خواسته خود را به زبان آورید و به دستیار دیجیتال فرمان دهید، تا با آنالیز صوت، دستورات شما را اجرا کنند.

به عنوان مثال اگر می خواهید از وضعیت آب و هوا مطلع شوید کافی است عبارت “هوای امروز چطور است” از دستیار بپرسید و پاسخ خود را از آن بگیرید.

در آینده نه چندان دور با پیشرفت هایی که در زمینه هوش مصنوعی انجام شده دستیارهای صوتی هوشمندتری ارائه می شوند که می توانند فعالیت های پیچیده تری را برای کاربران انجام دهند.

دستیارهای مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارند که در ادامه به معروف ترین و برترین آن ها می پردازیم.

برترین دستیار صوتی جهان کدام اند؟

از محبوب ترین دستیارهای صوتی در دنیا که کاربران زیادی را به خود جذب کرده اند عبارتند از: دستیار صوتی Siri، Alexa، Google Assistant، Cortana که در زیر هر کدام را به صورت مختصر شرح می دهیم.

تصویری از 4 دستیار دیجیتالی معروف را نشان می دهد.

دستیار صوتی Siri

دستیار صوتی siri از معروف ترین و پرکاربردترین دستیارهای هوشمند مخصوص سیستم عامل IOS شرکت اپل و از اولین دستیار جهان است. برخی از امکانات دستیار دیجیتال اپل عبارتند از: تماس گیری با مخاطب مورد نظر، عکس و فیلم گرفتن، اجرای برنامه هایی که روی گوشی نصب شده اند، ارسال پیام به مخاطب مورد نظر، گرفتن اخبار، موقعیت یابی و مسیریابی، ارسال ایمیل، دریافت اطلاعات آب و هوا، پخش موزیک، پیدا کردن گوشی از طریق صدا کردن ربات، سرچ سوالات در گوگل، دریافت قیمت سهام های بورسی و امکانات زیاد دیگر.

شرکت اپل معتقد است که دستیار هوشمند سیری، علاوه بر اینکه جملات کاربران را می شنود، منظور آن ها را نیز متوجه می شود. با سیری حتی می توانید جملات عاطفی را رد و بدل کنید.

دستیار هوشمند سیری 41 زبان و گویش را متوجه می شود که از آن ها می توان به فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، ژاپنی، عربی، سوئدی، آلمانی، چینی، ایتالیایی، روسی، پرتغالی، کره ای، ترکی استانبولی و زبان های دیگری اشاره کرد. متاسفانه این دستیار قابلیت فهمیدن زبان فارسی را ندارد.

دستیار صوتی Alexa

دستیار صوتی شرکت آمازون با نام Alexa شناخته می شود که برای نخستین بار در اسپیکر هوشمند آمازون نمایان شد. شرکت آمازون در رقابت با سیری قصد دارد دستیار صوتی خود را گسترش دهد و حتی روی گوشی های اپل بیاورد. اکنون این دستیار روی سرویس های مختلف شرکت آمازون فعال می باشد.

آمازون ادعا دارد که دستیار الکسا قادر است بیش از هزار فرمان را اجرا کند. شرکت آمازون به کاربران خانه هوشمند اجازه می دهد که با این دستیار صوتی، ساختمان هوشمند خود را کنترل کنند.

الکسا آمازون بسیاری از خودروسازها را به سمت خود جذب کرده است. مرسدس بنز، جنسیس و فورد از جمله خودروسازهایی هستند که از این دستیار هوشمند در خودروهای خود استفاده می کنند. تعداد زیادی از خودروهای جدید که دارای سیستم عامل اندروید هستند ممکن است از وجود دستیار صوتی الکسا بهره ببرند.

نام alexa از نام کتابخانه اسکندریه کشور مصر یا همان کتابخانه alexa گرفته شده است. که این کتابخانه تقریبا تمام اطلاعات جهان را در خود جای داده است؛ آمازون نیز چنین قصدی دارد. هوش مصنوعی به کار رفته در دستیار صوتی الکسا به این برنامه اجازه می دهد که به صورت مداوم در حال یادگیری باشد.

دستیار صوتی Google Assistant

نخستین دستیار صوتی گوگل Google Now است بعد از آن شرکت گوگل یک دستیار صوتی دیگری را با نام  Google Assistant توسعه داد که نسبت به نسل قبلی خود هوشمندتر است و قابلیت های بیشتری دارد.  به عنوان مثال در Google Now کاربر باید هر روز سوال “هوای امروز چطور است؟” را بپرسد ولی در Google Assistant نیازی به این روند تکراری نیست و می توانید از برنامه بخواهید که روزانه در یک ساعت مشخص وضعیت آب و هوا را اعلام کند.

Google Assistant دارای ویژگی منحصر به فردی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • Google Assistant با کمک هوش مصنوعی پاسخ هایی را برای سوالات کاربران پیش بینی می کند و با نمایش گذاشتن آن ها، کاربر می تواند یکی را انتخاب و در وقت خود صرفه جویی کند.
  • پشتیبانی از زبان های مختلف یکی از امکانات دستیار هوشمند جدید گوگل است. این برنامه قادر به تشخیص 8 زبان است اما بر اساس مطالبی که گوگل منتشر کرده این دستیار به زودی می تواند به 30 زبان زنده جهان با کاربران خود در ارتباط باشد. بنابراین امیدواریم Google Assistant از زبان فارسی پشتیبانی کند تا کاربران ایرانی بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
  • دستیار صوتی گوگل با استفاده از الگوریتم های خاصی می تواند تصاویر را تشخیص دهد. البته این برنامه نمی تواند اطلاعات مربوط به آن چه که از عکس تشخیص می دهد را ارائه دهد؛ ولی در آینده ای نه چندان دور به این سطح از هوشمندی خواهد رسید.
  • کاربران می توانند سوالات خود را از Google Assistant بپرسند. این دستیار در موتور جست وجوی گوگل می گردد و زمانی که پاسخ مناسبی را پیدا کرد آن را برای کاربران می خواند.
  • یکی دیگر از مزیت های دستیار صوتی گوگل این است که در صورت عدم وجود اینترنت نیز می توانید از آن استفاده کنید. البته نه از سرویس هایی که داشتن اینترنت برای آن ها ضروری است. برای نمونه می توانید با دستور “open telegram” فرمان باز شدن برنامه تلگرام را دهید.
  • دستیار صوتی گوگل به خوبی قادر به تشخیص صدای کاربر است و کلمات را با کمترین میزان خطا در مقایسه با برنامه های دیگری مانند دستیار کورتانا تشخیص می دهد و این ویژگی بسیار خوبی است چرا که با تشخیص نادرست کلمات،کاربر را به زحمت خواهد انداخت.

نکته مهم در رابطه با دستیار Google Assistant این است که در آینده ای نزدیک، این دستیار تحت وب عرضه خواهد شد. با این هدف که تمام کاربران پلت فرم ها و سیستم های دیگر مانند اپل را به سمت خود جذب کند و در این زمینه بدون رقیب باشد.

دستیار صوتیCortana  (شرکت مایکروسافت)

Cortana، دستیار صوتی شرکت مایکروسافت است که با ظهور سیستم عامل ویندوز 8.1  شرکت از آن رونمایی کرد. اوج شکوفایی این دستیار زمانی بود که مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 10 را ارائه داد.

هم اکنون برای برقراری ارتباط با کورتانا تنها باید از زبان انگلیسی استفاده کنید که برای فعال سازی آن کافی است عبارت Hey Cortana را بخوانید. برای صحبت کردن با کورتانا تا فاصله حداکثر دو متری مجاز است. هر چه به فاصله دو متری نزدیک تر شوید ممکن است صداهای اطراف بر تشخیص درست کلمات توسط کورتانا تاثیر گذار باشد.

هر سوالی که از سایر دستیارهای صوتی می پرسید از کورتانا هم می توانید بپرسید. با دستیار صوتی Cortana می توانید مسائل ریاضی حل کنید، از وضعیت آب و هوا باخبر شوید. این دستیار مانند سیری اپل ویژگی شوخ طبعی دارد و می تواند برای شما لطیفه نیز تعریف کند.

کنترل خانه هوشمند با دستیار دیجیتال

دستیار دیجیتال یکی از فناوری های جدیدی است که کاربر می تواند با استفاده از آن تجهیزات خانه هوشمند خود را حتی هزاران کیلومتر دورتر از منزل خود کنترل کند. فقط کافی است کاربران خواسته های خود را بیان کنند تا دستیار هوشمند دستور های آن ها را اجرا نماید. کنترل انواع مختلف دستگاه ها با برندهای مختلف مانند ترموستات ها، دوربین ها، مایکروویو را بر عهده دارد.

از بین تمام دستیارهای صوتی، الکسا بیشترین سازگاری را با دستگاه های خانه هوشمند دارد. از قابلیت مهم دستیار دیجیتال الکسا این است که به راحتی می تواند از خانه هوشمند پشتیانی و همچنین مطابق با آن پیشرفت کند. بنابراین با این دستیار می توانید خانه ای به مراتب هوشمندتری داشته باشید.

ما در خانه هوشمند زوریل به ساکنین در منزل، خدمات بی نظیری در خانه هوشمندشان ارائه می کنیم. از جمله این امکانات انجام مجموعه ای از کارها طبق سناریو از پیش تعریف شده است. برای نمونه هنگامی که به رخت خواب می روید نیازی نیست به دستیار بگویید تلویزیون و لامپ ها را خاموش کن، در و پنجره ها بسته و یا موسیقی را قطع کن، تنها کافی است به دستیار صوتی بگویید که وقت خواب است. دستیار این دستور را پردازش کرده و سناریو های خانه هوشمند مربوط به آن را اجرا می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوشمندسازی ساختمان و برخورداری از مزایای دستیار صوتی می توانید به وب سایت خانه هوشمند زوریل مراجعه کرده و یا با کارشناسان ما در شرکت ایلیا راژمان صدرا تماس حاصل فرمایید.

یکی دیگر از کاربرهای مهم دستیار صوتی در خانه هوشمند تایمرینگ است که می توانید کارهای خود را برنامه ریزی کنید تا این وسیله در زمان مشخص شده شما را صدا بزند. این قابلیت در یادآوری زمان مصرف دارو به ویژه برای سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

اگر قصد دارید با ویژگی های خانه هوشمند برای سالمندان آشنا شوید به شما توصیه می کنیم مقاله زیر را بخوانید.

خانه هوشمند برای سالمندان چه مزیت هایی ایجاد می کند؟ ویژگی کلیدی خانه هوشمند سالمندان چیست؟