سنسورهای خانه هوشمند چند مدل دارند و اصولا کاربرد سنسور در خانه هوشمند چیست؟

, ,
این عکس مربوط به سنسورهای خانه هوشمند می باشد.

سنسورهای خانه هوشمند:

سنسورهای خانه هوشمند یکی از تجهیزاتی است که در هوشمند سازی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا که سنسور خانه هوشمند همانند یک چشم بینا در بدن انسان است، با استفاده از سنسور ها قابلیت تصمیم گیری و پردازش اطلاعات در سیستم هوشمند منزل به شدت بالا رفته و دروازه جدیدی از کیفیت در زندگی بشر ایجاد می کند که این موضوع خود یکی از دلایل مهم برای افزایش جذاببیت هوشمندسازی در طراحی ساختمان تبدیل شده و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

در خانه هوشمند می توان یک سری از کارها را در زمان خاصی بدون دخالت انسان و به صورت اتوماتیک انجام داد؛ کارهایی مانند روشن کردن وسایل سرمایشی، زمانی که دما به یک میزان خاصی می رسد و یا روشن شدن چراغ ها، پخش موزیک مورد علاقه و حتی روشن شدن خودکار قهوه ساز در زمانی که فردی وارد خانه می شود از این دست امور هستند.

خانه هوشمند خانه ای با مزایای بسیار:

خانه هوشمند مزایای زیادی را برای ساکنین فراهم می کند؛ که مهم ترین آن ها افزایش امنیت – آسایش ساکنین و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشند. یک خانه معمولی را می توان با استفاده از تجهیزات، سنسور ها و برد پردازش مرکزی به یک خانه هوشمند تبدیل کرد، سنسور ها قطعا یکی از پرکاربردترین و مهم ترین تجهیزات خانه هوشمند هستند.

به عنوان مثال یکی از کاربرد های سنسورها یا حسگرها به جهت افزایش امنیت در منزل است. سنسورهای امنیتی خانه هوشمند به منزله یک نگهبان، از خانه محافظت و با شناسایی به موقع حادثه و ارسال آلارم هایی از بروز خسارات و تلفات جلوگیری می کنند.

سنسور نقش اساسی را در اجرای سناریوها یا فرامینی که در یک خانه هوشمند انجام می شود ایفا می کند؛ فرامینی که با کمک آن ها می توان از وضعیت کنونی قسمت های مختلف خانه مطلع شد و حالت های بعدی را پیش بینی کرد.

در واقع سنسورهای خانه هوشمند به عنوان چشم و گوش خانه  عمل می کنند که محیط را درک کرده و اطلاعات را برای مغز اصلی یعنی سرور مرکزی ارسال می کنند. بعد از آن سیستم مرکزی متناسب با اطلاعات ارسالی از سنسور ها در خانه هوشمند پردازش و اقدامات لازم را انجام می هد.

انواع مختلفی از سنسورها وجود دارند که هریک از آنها برای کاربرد و عملکرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. سنسورهای حرکتی، دما و رطوبت، نور، دود یا تشخیص دی اکسید کربن از جمله سنسورهایی می باشند که در هوشمند سازی ساختمان استفاده می شوند.

چند نمونه حسگر هوشمندسازی:

حسگر حرکتی:

سنسورهای حرکتی برای تشخیص حضور افراد در بخش های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که می توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند، برای نمونه در سیستم امنیتی با تشخیص حضور شخصی، دزدگیر به صدا در می آید و در سیستم روشنایی با وارد شدن فردی به اتاق، چراغ ها روشن می شوند.

 

motion sensor

حسگر دما و رطوبت:

این نوع از سنسورهای خانه هوشمند میزان دما و رطوبت محیط را مشخص می کند. همچنین این سنسورها می توانند با دیگر تجهیزات هوشمندسازی مانند درب و پنجره در ارتباط باشند که با هماهنگی یکدیگر از به هدر رفتن انرژی جلوگیری و دمای مناسبی را ایجاد کنند.

برای مثال زمانی که فردی در خانه نیست، سیستم گرمایشی و سرمایشی در حالت آماده باش قرار می گیرد و با ورود فرد به خانه سیستم گرمایشی و سرمایشی روشن می شوند و دمای مناسبی را تنظیم می کنند؛ همچنین اگر دمای محیط از حد مشخص شده بیشتر شود، سیستم به صورت هوشمند جهت کنترل دما اقدام کرده و حتی اگه در دمای طبیعی اتاق باشیم و سیستم های گرمایشی و سرمایشی خاموش باشند بر اساس دستورات از پیش تعیین شده، سیستم به طور خودکار پنجره ها را باز می کند و یا می بندد.

حسگر نور :

شاید یکی از مهمترین سنسورهای خانه هوشمند سنسور نور باشد که وظیفه اندازه گیری میزان نور در محیط را بر عهده دارد. به محض تغییر نور در محیط، سنسور آن را به سیستم مرکزی گزارش می دهد و سیستم مرکزی در صورت نیاز تغییراتی را در روند اجرا به وجود می آورد، به عنوان مثال پرده را باز می کند تا نور بیشتری وارد محیط شود و یا به دلیل شدت نور پرده را می بندد.

حسگر دود یا تشخیص دی اکسید کربن:

یکی دیگر از سنسورهای خانه هوشمند ، سنسور دود می باشد که با تشخیص گاز co2 در محیط، گزارشی را به پردازنده ارسال می کند که چنین گازی در محیط شناسایی شده، بعد از آن زنگ هشدار به صدا در آمده و همزمان با آن، شیر اصلی گاز قطع شده تا از ایجاد آتش سوزی جلوگیری شود.

 

multiple sensor