کنترل هتل هوشمند با تجهیزات هوشمندسازی زوریل/ برترین هتل های هوشمند جهان کدامند؟

,
تصویری از اتاق در هتل هوشمند است که بر روی دیوار آن پنل لمسی قرار دارد.

کنترل هتل هوشمند سبکی مدرن در صنعت هتلداری

کنترل هتل هوشمند، تبدیل به یک نیاز روزمره برای هتلداران و مهمانان در دنیای مدرن و تکنولوژی امروزی شده است. در گذشته هتلدار برای ارائه خدمات به مشتریان خود، نیاز به کار گیری نیروی انسانی زیادی داشتند، که این کار باعث می شد هزینه های مالی نیز بیشتر شود. اما امروزه به لطف پیشرفت های تکنولوژی مدیران قادرند با کمک سیستم های هوشمند، به راحتی و با هزینه های بسیار کم، هتل خود را کنترل و مدیریت کنند. برترین هتل های هوشمند جهان نیز از تکنولوژی های بی نظیری در هتل خود استفاده کرده اند که علاوه بر جذب تعداد زیادی توریست و مهمان از سراسر جهان توانسته اند به راحتی و در کسری از ثانیه بخش های مختلف هتل را کنترل و مدیریت کنند.

سفر و گردش فعالیتی لذت بخش است که باعث می شود افراد برای مدت کوتاهی از زندگی روزمره و دغدغه ها دور شوند. بر این اساس برای داشتن آرامش و فرار از استرس و ناراحتی در سفر باید تمامی شرایط به گونه ای مناسب مهیا باشد. یکی از مهمترین عواملی که بر سفر تاثیر می گذارد انتخاب هتل است. با فراگیر شدن تکنولوژی در دنیای امروزی سبب شده که تمام صنعت ها از جمله هتلداری از این فناوری های روز دنیا استقبال کنند تا مهمانان با اقامت در چنین هتل های هوشمندی از خدمات بیشتری بهره مند شوند.

پیاده سازی سیستم مدیریت هوشمند هتل چگونه است؟

برای پیاده سازی سیستم هتل هوشمند ابتدا باید زیر ساخت های لازم را فراهم کنید. این زیر ساخت می تواند شبکه بی سیم یا باسیم باشد، تا از این طریق تمام تجهیزات هتل هوشمند به سیستم مرکزی متصل شوند. و بدین صورت بتوانید هتل هوشمند خود را کنترل و مدیریت نمایید و از مزایای آن نظیر بهینه سازی در مصرف انرژی، کاهش هزینه ها، ایجاد امنیت و رفاه بیشتر و همچنین فراهم کردن محیطی لوکس برای مهمانان عزیز بهره مند شوید.

اگر به موضوع هوشمندسازی هتل ها علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می کنم مقاله زیر را بخوانید.

هتل هوشمند چیست؟ انواع سیستم های مدیریت هوشمند هتل کدام اند؟ | زوریل

سیستم پردازش مرکزی در شرکت ایلیا راژمان صدرا، زد مستر – Zmaster نام دارد، که توانایی کنترل بسیاری از تجهیزات و سیستم ها را دارند؛ به عنوان مثال زد مستر می تواند موارد سیستم صوتی، سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی را به راحتی مدیریت و با یک کلیک در اختیار شما قرار دهد.

چگونه می توان هتل هوشمند خود را کنترل کنیم؟ برای پاسخگویی به این سوال در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کنترل هتل هوشمند:

کنترل هتل هوشمند به دو صورت انجام می شود که عبارتند از:

  • کنترل بخش های داخلی اتاق ها در هتل
  • کنترل بخش های عمومی هتل

در زیر هر کدام از قسمت ها را توضیح می دهیم.

  • کنترل بخش های داخلی اتاق ها در هتل

کنترل بخش های داخلی هتل ها از طریق سیستم های هوشمندی که در این قسمت ها اجرا شده اند، انجام می گیرد. که این سیستم ها عبارتند از:

سیستم روشنایی

سیستم صوتی

سیستم تهویه هوا

سیستم گرمایش و سرمایش

سیستم امنیتی

در ادامه با ما همراه باشید تا سیستم های ذکر شده در بالا را برایتان شرح دهیم.

سیستم روشنایی:

در سیستم روشنایی از سنسور حضور استفاده می کنند تا با ورود مهمان به اتاق، چراغ ها روشن شوند و زمانی که اتاق را ترک می کند چراغ ها خاموش شوند.

برای اتاق های هتل، می توان سناریو های مختلفی تعریف کرد تا شرایط مطلوبی برای مهمان ایجاد شود. برای نمونه مهمان می تواند با انتخاب سناریوی تماشای فیلم، چراغ های پر نور را خاموش کند و به جای آن ها، چراغ های کم نور را روشن نماید، همچنین مهمان می تواند از طریق پنل لمسی زوریل، روشنایی اتاق را کنترل کند.

سیستم صوتی:

از دیگر قابلیت هایی که در یک اتاق هتل می توانید داشته باشید، سیستم هوشمند پخش صدا است. به این صورت که با نصب بلندگو و تجهیزات دیگر، مهمانان می توانند با اتصال فلش و یا لپ تاپ خود از طریق بلوتوث به این سیستم صوتی، موزیک خود را با کیفیت بهتر و دلنشین تری گوش دهند.

سیستم تهویه هوا:

سیستم تهویه هوا برای زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ذرات ویروسی، آلوده و یا بوی نامطبوع در محیط احساس شود. مهمان می تواند از طریق ریموت، این سیستم را فعال کند و با تغییر هوای اتاق، هوای مطبوع و دلپذیری برای محیط فراهم کند.

سیستم سرمایشی و گرمایشی:

با وجود چنین سیستم هایی در اتاق، دیگر نیازی نیست مهمان یک سری اقداماتی جهت فعال کردن آن ها انجام دهد. به عنوان مثال فرد در صورت احساس گرما، می تواند با کلیک بر روی پنل لمسی سیستم سرمایشی را روشن کند تا محیط اتاق سرد شود و به دمای مطلوب برسد. این دما از قبل بر روی سیستم تعریف شده و یا اینکه می تواند براساس خواسته مهمان، تنظیم شود.

این سیستم دمای محیط را به صورت مداوم اندازه گیری می کند و در صورتی که دمای اتاق پایین رود سیستم سرمایشی را خاموش می کند و بالعکس. به عبارتی بسته به دمای اتاق هر کدام از این سیستم ها فعال می شوند.

تصویری از یک اتاق در هتل هوشمند را نشان می دهد که بر روی دیوار پنل لمسی قرار دارد.

سیستم امنیتی:

در هتل های هوشمند برای ایجاد امنیت، به هر فرد یک کارت اختصاصی داده می شود. مهمان هنگام ورود به اتاق، آن کارت را به دستگاه کارت خوانی که در کنار درب است نزدیک می کند. زمانی که مهمان در آن تاریخ و ساعت، اجازه دسترسی به اتاق را داشته باشد، با شناسایی کارت توسط دستگاه، درب اتاق باز می شود. در این هنگام، زمان ورود مهمان به اتاق، از طریق شبکه به قسمت پذیرش هتل ارسال و در سیستم ثبت می شود.

در این نوع کنترل، اطلاعات مربوط به زمان ورود و خروج مهمان، خدمتکار و غیره، از طریق سیستم یکپارچه برای سیستم پذیرش و مدیریت مرکزی هتل ارسال می شود. و از این طریق می توانند تمام ورود و خروج افراد به همراه تصاویر آن ها در زمان های مختلف را کنترل و نظارت کنند، و در صورت لزوم می توانند کارتی را در هر لحظه به صورت آنلاین، فعال و یا غیر فعال نمایند.

  • کنترل بخش های عمومی هتل

سیستم های هوشمندی که در بخش های عمومی هتل به کار گرفته می شوند عبارتند از:

سیتم روشنایی

سیستم تهویه هوا و سرمایش- گرمایش

سیستم صوتی

در زیر هر کدام از موارد بالا را توضیح می دهیم.

سیستم روشنایی:

میزان روشنایی محیط را می توان از طریق سنسورهای حضور و شدت نور کنترل کرد. با قرار دادن سنسورهای حضور در راهروها، لابی و دیگر فضاهای عمومی، می توان روشنایی مربوط به این مکان ها را کنترل کرد. به این صورت که با تشخیص حضور افراد دستور روشن شدن به چراغ های مربوطه ارسال می کند.

استفاده از سنسور سنجش شدت نور، در محوطه بیرونی ساختمان می توان از نور روشنایی روز نهایت بهره را برد و همچنین در مصرف برق صرفه جویی کرد، که این کار باعث کاهش چشمگیری در هزینه های انرژی مصرفی خواهد شد.

می توان سناریوهایی نیز برای روشنایی در فضاهای عمومی تعریف کرد تا با توجه به زمان های استفاده از آن ها و همچنین کاربری فضاها، چراغ ها خاموش و یا روشن شوند. برای مثال چراغ های راه پله ها و راهروهای اصلی در طول شبانه روز روشن باشند.

قسمت پذیرش هتل نیز می تواند از طریق نرم افزار مرتبط نصب شده بر روی پنل لمسی، تجهیزات روشنایی محیط را کنترل کند. همچنین به دلیل وجود شبکه بین تمام تجهیزات و سیستم های هوشمند امکان کنترل و مدیریت مرکزی تمامی قسمت های هتل حتی خارج از هتل و کیلومترها دور تر از آن از طریق اینترنت امکان پذیر است.

سیستم تهویه هوا و سرمایش- گرمایش:

در سیستم هوشمندسازی هتل زوریل از سنسورهای دما، رطوبت و کیفیت هوا برای سیستم تهویه هوا، سیستم سرمایشی و سیستم گرمایشی هوشمند استفاده می شوند. این سنسورها در مکان های مناسبی در داخل و محیط بیرونی هتل نصب می شوند. تمامی این سنسورها به شبکه وصل می شوند و کنترل آن ها توسط سیستم مدیریت مرکزی انجام می شود.

سنسورها به طور مداوم دما، رطوبت و کیفیت هوای فضاها را اندازه گیری و اطلاعات مربوطه را به سیستم مرکزی ارسال می کنند. در سیستم مرکزی، نرم افزار کنترلی نصب شده که تمامی این اطلاعات را پردازش می کنند. بعد از آن فرمان های لازم جهت خاموش و یا روشن شدن از طریق تجهیزات به سیستم تهویه هوا و سرمایشی و گرمایشی ارسال می شوند.

در این سیستم ها نیز می توان سناریوهایی را با توجه به کاربری فضاهای عمومی تعریف کرد تا براساس زمان بندی تعریف شده در سیستم، به صورت خودکار سیستم های تهویه هوا و سرمایش و گرمایش فعال و یا غیر فعال شوند.

سیستم صوتی:

در فضاهای عمومی هتل ها می توان، بلندگوهایی متناسب با فضا برای اعلان عمومی و یا پخش موزیک نصب کرد. برای مثال می توان در لابی ها، در ساعت های معینی موسیقی ملایمی برای افراد حاضر در این مکان ها پخش کرد به طوری که برای سایر افراد در هتل مزاحمتی ایجاد نکند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوشمندسازی هتل ها می توانید با کارشناسان و مشاوران ما در شرکت ایلیا راژمان صدرا تماس بگیرید و یا به  وب سایت خانه هوشمند زوریل مراجعه نمایید.

تا اینجا در مورد کنترل هتل هوشمند صحبت کردیم در ادامه مقاله می خواهیم تعدادی از برترین هتل های هوشمند جهان را معرفی کنیم با ما همراه باشید.

برترین هتل های هوشمند جهان:

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که برترین هتل های هوشمند جهان چه خصوصیاتی دارند؟ و چگونه از مهمانان خود پذیرایی می کنند؟ در این قسمت از مقاله شما را این نوع هتل ها آشنا می کنیم. هتل هایی که در زیر معرفی می کنیم از پیشرفته ترین فناوری ها در صنعت هتلداری استفاده می کنند که شما حتما مجذوب آن ها خواهید شد.

هتل الافت بانکوک ( Aloft Bangkok Hotel)

هتل الافت بانکوک در مطقه سوخومیت تایلند واقع شده که با بالاترین سطح تکنولوژی که به ذهن مهمانان خطور می کند، ساخته شده است. در این هتل از پیشخدمت های رباتیک برای حمل وسایل مهمانان در هر ساعت از شبانه روز استفاده می شود همچنین طراحی اتاق های هوشمند در هتل الافت بانکوک به نحوی است که فرامین با صدای مهمان انجام می شود. این هتل از بهترین هتل های جهان محسوب می شود.

 

تصویری از هتل الافت را نشان می دهد که در این تصویر در قسمت پایین کلمه الافت نوشته شده است.

هتل نوواتل (Novotel Hotel)

هتل نوواتل در شهر فرانکفورت آلمان قرار دارد. در این هتل پیشخدمت های واقعی و مجازی مهمانان و مسافران را همراهی می کنند. در تمام بخش های این هتل، صفحه نمایش های لمسی بزرگی وجود دارند که اطلاعات مربوط به جاذبه های محلی، وضعیت هوا، پرواز به مشتریان ارائه می کنند.

 

تصویری از پنل لمسی در هتل را نشان می دهد که در آن تعدادی تصاویر رنگی وجود دارد.

هتل یوتل (YOTEL Hotel)

هتل یوتل در شهر نیویورک آمریکا واقع شده است. این هتل دارای یک ربات اتوماتیکی به نام یوبوت (yobot) است که چمدان و وسایل قیمتی مهمانان را به صندوق امانات هتل انتقال می دهد و همچنین مهمانان را به صورت مجازی پذیرش می کند. تخت خواب ها مکانیزه ای در اتاق ها به کار رفته اند که در صورت نیاز به فضای بیشتر به صورت خودکار جمع می شوند. دیوار های اتاق قابلیت پخش موسیقی، تهویه هوا و اتصال به اینترنت را نیز فراهم می کنند.

تصویری از هتل یوتل را نشان می دهد که روی دیوار آن پنل لمسی بزرگی قرار دارد.

 

هتل هن نا ( Henn Na Hotel)

هتل هن نا یکی از برترین هتل های هوشمند جهان که در شهر توکیو ژاپن واقع شده است. این هتل وابستگی شدیدی به ربات ها دارد. برای مثال، ربات های انسان نما و دایناسوری در پشت میز ها قرار می گیرند و اقدامات مربوط به پذیرش مهمانان را انجام می دهند. همچنین این ربات ها می توانند به صورت پایه به زبان های ژاپنی و انگلیسی صحبت کنند.

در هتل هن نا درب اتاق ها مجهز به سیستم شناسایی چهره هستند همچنین از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی خود استفاده می کنند.

 

تصویری از هتل هوشمند هن نا در ژاپن است که در آن ربات ها در پشت میز قرار دارند.