دیمر چیست؟ انواع دیمر، کاربرد و مزیت های آن در خانه هوشمند چیست؟

, ,
تصویری از انواع دیمرها را با پس زمینه مشکی را نشان می دهد.

دیمر ابزاری جهت تنظیم هوشمندانه نور ساختمان

دیمر لامپ یکی از وسیله های مدرن و جذاب در صنعت برق و روشنایی است. در گذشته افراد، با خاموش و روشن کردن تعدادی لامپ میزان نور دلخواه خود را تنظیم می کردند که این عمل، برای کاربران دشوار بوده و باعث آسیب زدن به لامپ ها نیز می شدند.

امروزه به کمک تکنولوژی می توانید هوشمندانه نور محیط را تنظیم کنید. وسیله ای که می تواند چنین قابلیتی را برای افراد فراهم آورد دیمر نام دارد. با استفاده از دیمر لامپ، می توانید میزان نور مطلوب را به صورت هوشمند در محیط فراهم کنید و فضایی دلنشین و فوق العاده جذابی را با این ابزار به وجود آورید.

دیمر چیست؟

بیشتر افراد با خاموش و روشن کردن تعداد زیادی لامپ، میزان روشنایی محیط را تغییر می دهند؛ به این صورت که با تاریک شدن هوا، لامپ های بیشتری را روشن می کنند.

انجام مداوم این کار برای کاربران مشکل و زمانبر است و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود. بنابراین در عصر حاضر از دیمر برای رفع این گونه مشکلات استفاده می شود.

دیمر وسیله ای است برای کنترل میزان روشنایی لامپ ها که در اکثر پروژه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. به کارگیری آن در ساختمان باعث می شود میزان نور مورد نیاز با توجه به ساعت های مختلف شبانه روز تغییر کند و نور کافی و مناسبی را در محیط ایجاد نماید.

نحوه عملکرد دیمر

همان طور که گفته شد دیمر وسیله ایست که از آن جهت کم و زیاد کردن نور چراغ ها استفاده می شود. این وسیله الکترونیکی کاربردهای وسیعی دارد.

کاربرد دیمر از کلید روشنایی برای کاربر خانگی گرفته تا واحدهای برق قدرت در ساختمان های بزرگ را در بر می گیرد، همچنین می توان از آن در طراحی و اجرای تاسیسات برقی در هر محیطی که به تغییر شدت نور نیاز است استفاده کرد.

دیمر از لحاظ ظاهری شبیه به کلید معمولی است که در قوطی برق نصب می شود. این قطعه دارای دو ترمینال است. به این صورت که یک رشته سیم فاز، وارد یکی از ترمینال های پشت دیمر می شود و یک رشته سیم فاز به عنوان خروجی از ترمینال دیگر به لامپ یا مصرف کننده می رود.

سیم نول نیز بدون اینکه وارد کلید دیمر شود مستقیم به لامپ وصل می شود. این وسیله به صورت سری در مدار قرار می گیرد و ولتاژ ورودی را کنترل می کند؛ بنابراین می توان از آن برای کنترل دور موتورهای الکتریکی استفاده کرد.

نحوه کار به این صورت است که با چرخاندن پیچ دیمر می توانید توانی که به لامپ ارسال می شود را کنترل و با تغییر آن نور محیط را تنظیم کنید.

انواع مختلفی از دیمر در بازار وجود دارد که عبارتند از: دیمر مکانیکی، لمسی، هوشمند در زیر هر کدام از آن ها را شرح می دهیم.

انواع دیمرها

  • مکانیکی

از ساده ترین انواع دیمر، دیمرهای مکانیکی اند که به دو شکل دورانی و کشویی در بازار یافت می شوند. این نوع دیمرها دارای پیچی اند که از آن برای تنظیم نور استفاده می شود و می توان آن ها را به راحتی و بدون نیاز به تغییر در سیم کشی ساختمان نصب کرد.

تصویری از دیمر مکانیکی با پس زمینه سفید را نشان می دهد.

  • لمسی

دیمرهای لمسی نوع پیشرفته تر و مدرن تر دیمر های مکانیکی اند که عملکرد چندان متفاوتی با آن ها ندارند. به دلیل داشتن ظاهری زیبا و جذاب تر در بسیاری از ساختمان های لوکس مشاهده می شوند.

تصویری از دیمر لمسی با دو رنگ سفید و مشکی را نشان می دهد.

  • هوشمند

دیمر های هوشمند از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نوع لمسی ندارند اما به مراتب عملکرد بهتری دارند. این دیمر ها علاوه بر تنظیم دستی می توان آن ها را از طریق ریموت و اپلیکیشن از راه دور کنترل کرد.

در یک سیستم روشنایی و نورپردازی مدرن مجهز به دیمرهای هوشمند در طول روز بر اساس میزان نور خورشید، به صورت اتوماتیک نور محیط را بسیار کم و بعد از غروب خورشید نور محیط را زیاد می کنند تا به میزان مطلوب برسد.

در آمفی تئاترها و سینماها از دیمرهای هوشمند استفاده می کنند و به دلیل اینکه قابلیت کنترل از راه دور را دارند، کمی گران تر هستند.

تصویری از یک دیمر لامپ با ریموت را در بک گراند خاکستری رنگ را نشان می دهد.

تا اینجا با دیمر و انواع آن آشنا شدیم. برای اینکه بدانید دیمر چه مزیت هایی برای کاربران در خانه هوشمند دارد در زیر به مواردی از آن ها اشاره می کنیم.

مزایای استفاده از لامپ های کنترل شدت نور

  • زیباتر شدن دکوراسیون داخلی و نورپردازی ساختمان

نور ملایمی که دیمر برای لامپ ها به وجود می آورد جلوه ای خاص به دکوراسیون داخلی می بخشد و زیبایی محیط را چند برابر می کند. در ساعات مختلف شبانه روز در خانه به میزان نور متفاوتی نیاز است که تنظیم آن با دیمر امکان پذیر است.

نورپردازی در ساختمان های تجاری و رستوران ها جذابیت فوق العاده ای را به همراه دارد و می توان با کمک دیمر فضای زیبا و دلنشین تری را برای افراد فراهم کنید.

  • نصب ساده و آسان

برای نصب این وسیله، نیازی نیست سیم کشی ساختمان را تغییر دهید؛ تنها کافی است فیوز را قطع و کلید دیمری را جایگزین کلید معمولی نمایید؛ البته باید به این نکته توجه کنید که لامپ باید از نوع دیمر پذیر باشد، برای نمونه لامپ از نوع فلورسنت نباشد.

  • بهینه سازی در مصرف انرژی

می توانید با تنظیم نور لامپ به وسیله دیمر از اتلاف انرژی جلوگیری کنید و هزینه پرداخت قبوض برق را کاهش دهید.

  • افزایش طول عمر لامپ ها

به وسیله دیمر می توان از گرم شدن زیاد لامپ ها جلوگیری کرد که این خود باعث کاهش فرسودگی قطعات لامپ و افزایش طول عمر آن ها خواهد شد.

  • دارای قیمت مناسب در بازار

انواع دیمر ها با قیمت مناسبی در بازار عرضه می شوند از آن جایی که دیمرهای هوشمند از لحاظ نوع کاربری نسبت به دیمر لمسی و مکانیکی بسیار بهتر عمل می کنند، دارای قیمت بیشتری در بازار هستند.

با پرداخت هزینه برای تهیه دیمر و به کارگیری آن در خانه خود می توانید به میزان قابل توجهی مصرف برق و هزینه های ناشی از آن را کاهش دهید.

  • کمک به حفظ محیط زیست

امروزه برای ایجاد روشنایی محیط، برق زیادی مصرف می شود که برای تامین این انرژی به سوخت فسیلی زیادی نیاز است و این خود، یکی از عوامل آلودگی محیط زیست می باشد.

در حال حاضر دیمر یکی از تجهیزات مدرن در جهت بهبود این مشکل است. لامپ های مجهز به دیمر طول عمر بیشتری نسبت به سایر لامپ ها دارند در نتیجه نیاز به تعویض و دور ریختن آن ها کم تر شده و از این طریق به حفظ محیط زیست کمک می کنند.

  • کنترل از راه دور

قابلیتی که دیمر برای کاربران در خانه هوشمند فراهم می کند این است که افراد می توانند نور لامپ ها را توسط تبلت و موبایل خود، از راه دور تنظیم و کنترل نمایند.

دیمر برای چه لامپ هایی کاربرد دارد؟

لامپ های مختلفی مانند لامپ های رشته ای، ال ای دی، هالوژنی و smd قابل تنظیم با دیمر هستند؛ در حالی که لامپ های کم مصرف فلورسنت قابلیت تنظیم با دیمر را ندارند.

اگر قصد آشنایی بیشتری با لامپ smd دارید به شما پیشنهاد می کنم مقاله زیر را بخوانید.

تفاوت لامپ smd و cob چیست؟ این لامپ ها چه ویژگی و کاربردهایی دارند؟

در خانه هوشمند زوریل برای کنترل شدت نور بخش های مختلف ساختمان از طریق موبایل و تبلت با دیمرهای هوشمند امکان پذیر است؛ علاوه بر این مورد می توان برای اجرای سناریوهای مختلف نیز استفاده کرد و از مزایای بی نظیر و جذاب آن بهره مند شد.

برای نمونه می توانید سناریویی را به این صورت تعریف کنید که در هنگام ورود به ساختمان لامپ به صورت اتوماتیک روشن شود، همچنین میزان نور در ساعات مختلف متفاوت بوده و متناسب با نیاز افراد کم یا زیاد شود. می توانید با تعریف و اجرای سناریوهای مختلفی محیطی لوکس و راحتی را برای خود و سایر عزیزان فراهم آورید.

شرکت ایلیا راژمان صدرا با چندین سال سابقه در هوشمندسازی ساختمان محصولات با کیفیت و مدرنی در این راستا ارائه می دهد. برای دیدن محصولات می توانید به وب سایت خانه هوشمند زوریل مراجعه کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.