تهویه مطبوع هوشمند سیستمی برای افزایش کیفیت زندگی که باید به آن توجه شود

, ,
تصویری از تهویه هوای هوشمند در بخش داخلی ساختمان که در آن تعدادی صندلی و سیستم سرمایشی گرمایشی وجود دارد را نشان می دهد.

تهویه مطبوع هوشمند، نسل جدیدی از تصفیه کنندگان هوا جهت افزایش رضایت از زندگی

تهویه مطبوع نیازی است که بشر از گذشته تاکنون احساس می کرده است اما عدم وجود تکنولوژی و دستاوردهای فناورانه، سبب استفاده نکردن همه افراد از این سیستم تهویه هوای هوشمند هوا شده است.

از دیرباز چه به استناد تمام فیلم ها و سریال های تاریخی و چه بر اساس متون و تصاویر مشخص از دوران باستان، وجود یک شخص در کنار پادشاهان و افراد صاحب نفوذ برای بهبود کیفیت و کنترل هوا الزامی بوده است.

اگر بخواهیم از زاویه امروزی نگاه کنیم نیاز به ایجاد سیستم تهویه مطبوع و کیفیت هوا در کنار عدم امکانات احساس می شده است که وظیفه مهم تمام خدمت گذاران ایجاد و بهبود هوا بوده و به نوعی آن شخص نقش سیستم های تهویه مطبوع هوشمند را بر عهده داشته است.

شخص خدمتکار در بازه های زمانی مختلف و بنابر تصور و حس خود از وضعیت هوای اطراف پادشاه شروع به باد زدن هوا با پرها و پارچه های خاص می کرده است تا علاوه بر خنک تر شدن هوا، جابجایی هوا نیز انجام شده و احساس رضایت در پادشاه بیشتر شود.

از نگاه روان شناسی یکی از نکات مهم در تغییرات خلق و خوی بشر قطعا تغییرات آب و هوایی است و علاوه بر توصیه تمام دکتر ها و روان شناسان حرفه ای، دولت مردان نیز برای کنترل دمای کل جهان دست به ایجاد و نگارش قوانین بین المللی کرده و نسبت به اجرای همگانی این قوانین آب و هوایی اقدام می کنند.

تمام موارد بالا نشان می دهد که وجود انواع سیستم های تهویه مطبوع هوشمند هوا نه تنها امری مهم و ضروی برای بشر و سلامتی آن ها است بلکه نگاه به این موضوع از گذشته تا کنون وجود داشته است.

حال که به صورت کامل در مورد لزوم وجود هوایی مطبوع و دل پذیر صحبت کردیم بهتر است قبل از هر چیز به این پرسش پاسخ دهیم که تهویه هوا چیست و بعد به سراغ انواع مدل های سیستم تهویه غیر هوشمند و هوشمند برویم و تفاوت این دو سیستم را بررسی کنیم.

تهویه هوا چیست؟

به تهویه مطبوع، HVAC نیز گفته می شود که مخفف عبارت Heating,Ventilating And Air Conditioning به معنای ” گرمایش، تهویه و تهویه هوا” است. باید به این نکته توجه کرد که تهویه مطبوع قسمتی از علم HVAC می باشد. اما معمولا این دو واژه را یکسان در نظر می گیرند.

به مجموعه ای از محصولات و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی که به جهت کنترل و مدیریت تهویه هوا در اماکن مختلف استفاده می شود سیستم تهویه هوا می گویند. تهویه مطبوع شرایطی را در محیط فراهم می کند که انسان در آن قادر باشد فعالیت های خود را به راحتی انجام دهد. هدف این سیستم، کنترل رطوبت، دما و کیفیت هوای ساختمان می باشد.

به بیانی دیگر سیستم تهویه هوا برای کنترل و از بین بردن دمای نامناسب و رطوبت غیر قابل کنترل در محیط و یا مضر برای محصولات خوراکی استفاده می شود.

سیستم تهویه مطبوع هوا عموما در تمام اماکن همانند اماکن اداری، آموزشی، تجاری، فروشگاهی، صنعتی، خدماتی و مسکونی استفاده می شود و شاید عدم وجود این سیستم اختلال جدی در زندگی شما ایجاد کند.

تفاوت سیستم تهویه هوشمند و سیستم های تهویه مطبوع غیر هوشمند

سیستم تهویه هوا معمولا به دو صورت هوشمند و غیر هوشمند در بازار عرضه می شوند. برای مثال کولر آبی، چیلر های قدیمی، اسپلیت های فاقد کنترل هوا در دسته محصولات تهویه هوای غیر هوشمند دسته بندی می شوند.

اما به دلایل بسیاری امروزه سیستم تهویه هوشمند هوا بیشتر از سیستم های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در گذشته برای کنترل دمای منزل در فصل زمستان نیاز به کم و زیاد کردن شعله آتش در بخاری بود؛ یا برای کنترل هوا در تابستان همیشه مجبور به روشن و خاموش کردن کولر بودیم.

وجود مشکلات این چنینی باعث شد تا بشر به فکر چاره ای بهتر برای این نیاز بنیادین خود باشد.

سیستم‌ تهویه مطبوع هوشمند در واقع همان سیستم تهویه‌ هوا‌ خانگی است که دستگاه تهویه هوای خانگی شما را به سیستم کنترل مرکزی خانه هوشمند وصل می‌کند تا بتوانید آن را کنترل کنید. تنها تفاوت دستگاه تهویه هوای خانگی و تهویه مطبوع هوشمند در قابل کنترل بودن سیستم تهویه با ابزارهای هوشمند است.

اهمیت تهویه مطبوع

شرایط زیست محیطی تأثیر مستقیمی بر چگونگی حالات روانی، وضعیت فیزیکی، نحوه انجام کار افراد دارد. در سال های اخیر سیستم های تهویه هوشمند نیز به دلایلی دیگر به جز موارد گفته شده در بالا، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند.

به عنوان مثال با توجه به افزایش سرانه مصرف انرژی در کشور و به طبع آن افزایش قیمت حامل های انرژی، وجود سیستم های تهویه مطبوع هوشمند علاوه بر افزایش کیفیت زندگی در کاهش مصرف سوخت و انرژی نیز تاثیر به سزایی دارد.

همچنین با توجه به افزایش آلاینده ها و ویروس های گوناگون، هوای محیط تاثیر زیادی بر زندگی انسان داشته است. بنابراین استفاده از این سیستم جهت ضد عفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها و سایر ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری می تواند هوای پاک و سالمی را به وجود آورد.

از سیستم تهویه مطبوع نیز می توان در محیط های دریایی مانند آکواریوم که سلامتی موجودات در آن به تغییرات دما و رطوبت وابسته است نیز استفاده کرد.

همانطور که در مثال های بالا عرض کردیم یکی از معایب سیستم غیر هوشمند عدم وجود راهکاری مناسب برای کنترل دمای هوا بود که سیستم تهویه هوای هوشمند با روش های نوین این مشکل را حل کرده و علاوه بر آن خدمات بسیار دیگری را نیز به آن سیستم قدیمی افزوده است.

انواع مختلفی از سیستم های تهویه هوا از نظر نوع سیال، درجه حرارت و عملکرد کویل وجود دارد که در زیر انواع آن را براساس عملکرد کویل بیان می کنیم.

انواع سیستم های تهویه مطبوع بر اساس عملکرد کویل

سیستم های تهویه مطبوع بر اساس عملکرد کویل به دو دسته اصلی سرمایشی و گرمایشی تقسیم می‌شوند.

تصویری از سیستم تهویه مطبوع را نشان می دهد که کاربر از طریق گوشی سیستم را تنظیم می کند.

  • سیستم سرمایش هوشمند

در سیستم سرمایشی هوشمند، هوا به صورت نامحسوس و بدون ایجاد شرایطی نامطبوع جریان هوا را کنترل کرده و در تمام نقاط ساختمان به طور یکسان پخش می کند. در این سیستم به جای خاموش و روشن کردن مداوم سیستم برای کنترل هوا، به صورت خودکار سرعت و دمای محیط اندازه گیری و بر اساس آن دمنده های سرمازا اقدام به انجام فعالیت می کنند.

  • سیستم گرمایشی هوشمند

در سیستم گرمایشی هوشمند نیز فرایند شبیه به همان سیستم سرمایش هوشمند است و تنها تفاوت در کنترل گرمای محیط و البته کنترل تجهیزات گرمایشی است که برای افزایش دما با کیفیت مناسب نیاز است.

با استفاده از سیستم گرمایش هوشمند دما به شکل حرفه ای کنترل می شود و نیاز نیست مالک ساختمان مجبور به باز کردن دریچه برای کاهش دمای ناخواسته شود؛ چرا که سیستم گرمایش هوشمند در تمام لحظات، کنترل کامل دما و رطوبت منزل را در اختیار شما قرار می دهد.

اگر به مباحث سیستم سرمایشی- گرمایشی در خانه هوشمند علاقه مند هستید پیشنهاد می کنم بخوانید:

کنترل سیستم های گرمایشی و سرمایشی در خانه هوشمند

شرکت ایلیا راژمان صدرا بیش از 10 سال است که با تمرکز بر توان داخلی و تولید خانه هوشمند ایرانی با کیفیت در زمینه تولید و فروش سیستم تهویه مطبوع هوشمند نیز فعالیت می کند.

در صورت اینکه علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص دارید می توانید از طریق تماس با شماره های زیر مشاوره کاملا تخصصی و رایگان دریافت نمایید.

تلفن های تماس و ساعت کاری

تلفن :  ۳۶۲۶۵۰۶۲ – ۰۷۱

موبایل: ۰۹۱۷۲۶۴۲۴۴۱

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *