خوابگاه هوشمند چیست؟ هوشمند سازی خوابگاه چه مزیت هایی دارد؟

,
تصویری از اتاقی در خوابگاه هوشمند را نشان می دهد.

خوابگاه هوشمند راهکاری نوین جهت تسهیل مدیریت خوابگاه

خوابگاه هوشمند، تکنولوژی مدرنی جهت بهبود و تسهیل روند مدیریت خوابگاه است. در خوابگاه های معمولی کنترل و نظارت خوابگاه و افراد ساکن در آن، فرآیند پیچیده و زمان بری دارد. در همین راستا برای تسهیل این فرآیندها، خوابگاه های هوشمند پا به عرصه گذاشته اند که بسیاری از کارها در آن ها به طور خودکار انجام می شوند. هوشمند سازی خوابگاه نقش بسزایی در ارتقای سطح کیفی زندگی دانشجویان خوابگاه دارد.

در این مقاله سیستم های هوشمند خوابگاه، قابلیت های نرم افزار خوابگاه هوشمند و مزیت های آن را بیان می کنیم.

ممکن است تا اینجا این سوال برای شما پیش آمده باشد که خوابگاه هوشمند چیست؟ هوشمند سازی خوابگاه چه مزیت هایی دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این گونه سوالات به شما توصیه می کنیم تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید.

هوشمند سازی خوابگاه تکنولوژی همگام با دنیای امروز

در خوابگاه های معمولی تمام فرآیندها اعم از مدیریت تمام بخش های خوابگاه (اتاق ها، سالن مطالعه، گیت های ورودی و خروجی، سالن ورزش )، امور مالی و همچنین کنترل تردد افراد در خوابگاه به صورت حضوری و توسط چندین پرسنل انجام می شود. امروزه با اتوماسیون هوشمند خوابگاه می توان تمامی این امور را به صورت خودکار و حتی از راه دور و بدون نیاز به نیروی انسانی انجام داد.

هوشمند سازی خوابگاه با نصب و اجرای سیستم های هوشمند در خوابگاه ها انجام می شود. سیستم های هوشمند مختلفی در این زمینه پیاده سازی می شوند که در زیر به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

انواع سیستم های هوشمند در خوابگاه هوشمند

سیستم اعلام و اطفا حریق

در خوابگاه ها ممکن است اتفاق های ناگهانی مانند نشتی گاز و یا آتش سوزی رخ دهد و جان تعداد زیادی از افراد را به خطر اندازد. با سیستم اعلام و اطفا حریق می توان با اطلاع رسانی به موقع از خسارت های جانی و مالی جلوگیری کرد.

این سیستم با استفاده از سنسورهای دود و گاز، مونواکسید کربن و دود را تشخیص داده و این اطلاعات را به سیستم مرکزی ارسال می کند. در این هنگام آژیر به صدا در آمده و فعالیت هایی نظیر قطع شیر اصلی گاز و تماس با مراکز آتش نشانی به طور اتوماتیک انجام می شوند.

سیستم اعلام حریق جهت اطلاع رسانی اعلان خطر به افراد و سیستم اطفا حریق برای جلوگیری از گسترش بیشتر آتش سوزی و مهار شعله های آتش مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم روشنایی هوشمند

با وجود چنین سیستمی در خوابگاه هوشمند می توان بدون نیاز به لمس کلیدهای برقی و حتی از راه دور میزان روشنایی مطلوبی را در محیط ایجاد و تنظیم کرد. سیستم روشنایی هوشمند نقش ویژه ای در کاهش مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن را دارد.

سیستم سرمایشی- گرمایشی

برای تنظیم دمای محیط خوابگاه و روشن و خاموش کردن وسایل سرمایشی و گرمایشی به صورت خودکار از سیستم سرمایشی و سیستم گرمایشی هوشمند استفاده می شود. این سیستم همانند سیستم روشنایی در بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه ها اهمیت زیادی دارند.

سیستم امنیت هوشمند

در خوابگاه ها افراد زیادی در زمان های مختلف در حال عبور و مرور اند که کنترل رفت و آمد دانشجویان و نظارت بر محیط بیرونی خوابگاه از اهمیت ویژه ای جهت برقراری امنیت برخوردار است. برای این کار دوربین های مدار بسته در محیط تعبیه می شوند که می تواند تصاویر افراد را ضبط نماید. همچنین می توان برای ایجاد امنیت در اتاق ها از درب های هوشمند استفاده کرد تا فقط افراد مجاز وارد اتاق شوند.

پرده های هوشمند

در عصر حاضر با هوشمند سازی پرده ها قابلیتی به خوابگاه های هوشمند اضافه می شود که با تعریف سناریو هایی می توان در زمان های تعیین شده پرده ها را به طور خودکار باز و بسته کرد تا دانشجویان بتوانند از نور خورشید بهره مند شوند.

هماهنگی پرده های هوشمند با سیستم سرمایشی، گرمایشی و سیستم روشنایی می تواند باعث کاهش مصرف انرژی در خوابگاه شود.

سیستم تردد

سیستم هوشمند تردد برای نظارت بر رفت و آمد دانشجویان و کنترل آن ها به کار گرفته می شود. این سیستم می تواند از ورود افراد غیر مجاز به خوابگاه جلوگیری و زمان ورود و خروج دانشجویان و مهمانان را ثبت نماید.

تردد دانشجویان از طریق کارت هوشمند با استفاده از فناوری RFID، شناسایی اثر انگشت و یا رمز عبور انجام می شود.

همچنین می توان قابلیتی به این سیستم اضافه کرد که حضور و غیاب دانشجویان در بازه زمانی مشخص به طور اتوماتیک انجام شوند و یا حتی در صورت نبود دانشجو در خوابگاه از طریق ارسال پیامک به والدین وی اطلاع رسانی کند.

هر کدام از این سیستم ها قابلیت های فوق العاده جذاب و کاربردی را برای مسئولین خوابگاه و دیگر کاربران فراهم می آورند.

در زیر امکاناتی که نرم افزار خوابگاه هوشمند ارائه می دهد را بیان می کنیم.

نرم افزار خوابگاه هوشمند علاوه بر محیط کاربر پسند و سادگی آن بسیاری از خدمات دیگر را برای کاربران آن ها فراهم می کند. از جمله قابلیت هایی که نرم افزار خوابگاه هوشمند در اختیار کاربران قرار می دهد در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

تصویری از کارت هوشمند به همراه دستگاه شناسایی آن در هوشمند سازی خوابگاه را نشان می دهد.

قابلیت های نرم افزار خوابگاه هوشمند

  • امکان تعریف خوابگاه، اتاق و امکانات هر یک از اتاق ها
  • تعریف کاربران با سطح دسترسی متفاوت به بخش های مختلف اپلیکیشن
  • ثبت مشخصات کامل دانشجویان همراه با عکس
  • ثبت مشخصات بستگان مرتبط با دانشجو جهت اطلاع رسانی از ورود و خروج دانشجو به اولیا وی از طریق ارسال پیامک
  • ثبت و کنترل ورود و خروج دانشجویان و مهمانان خوابگاه
  • انجام فرآیند حضور و غیاب دانشجویان به صورت اتوماتیک
  • عدم مجوز ورود به افراد غیر مجاز
  • امکان گزارش گیری های مختلف مانند گزارش از تردد ها، حضور و غیاب، شهریه خوابگاه و غیره
  • امکان اطلاع رسانی تخلفات انضباطی دانشجو
  • قابلیت اتصال به گیت های ورود و خروج و درب باز کن
  • امکان رزرو اتاق برای دوره های بعدی

تا اینجا با مفهوم خوابگاه هوشمند، سیستم های هوشمند و امکانات نرم افزاری آن آشنا شدیم. در مطلب بعدی مزایای اجرای هوشمند سازی خوابگاه را نام برده و هر یک را به صورت مختصر شرح می دهیم.

مزیت های هوشمند سازی خوابگاه

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

جمعیت زیادی در خوابگاه ها سکونت دارند که مسلما با این تعداد میزان زیادی آب، برق، گاز مصرف می شود بنابراین لازم است مدیریتی صحیح در این راستا انجام شود. با پیاده سازی خوابگاه هوشمند می توان به راحتی این منابع را کنترل و از هدر رفتن آن ها جلوگیری کرد.

  • کاهش هزینه ها

خوابگاه هوشمند نقش اساسی در بهینه سازی مصرف انرژی و افزایش طول عمر وسایل های خوابگاه دارد که می تواند هزینه های مربوط به قبوض برق، گاز، آب و همچنین هزینه های ناشی از خرابی و تعمیرات تجهیزات خوابگاه را به طور چشمگیری کاهش دهد.

همچنین به دلیل انجام شدن فعالیت ها به صورت خودکار و از راه دور هزینه های مربوط به استخدام پرسنل حذف می شود.

  • افزایش امنیت در خوابگاه

هوشمند سازی خوابگاه به وسیله یک سری نرم افزارها و سخت افزارها صورت می گیرد. با نصب دوربین های مدار بسته و متصل کردن آن ها به سیستم های هوشمند می توان در هر ساعت از شبانه روز با گوشی هوشمند و یا لپ تاپ، محیط خوابگاه و تردد افراد را نظارت و امنیت را در خوابگاه برقرار کرد.

همچنین با وجود درب های هوشمند در اتاق ها امنیت و آسایش دانشجویان تامین می شود.

  • افزایش سطح ایمنی خوابگاه

در خوابگاه افراد زیادی از آشپزخانه و حمام به طور مشترک استفاده می کنند. با اجرای سیستم های هوشمند در خوابگاه، سنسورهای دود و گاز در مجتمع تعبیه می شوند که می توانند گاز co2 و دود را تشخیص دهند.

در صورت بروز نشتی گاز و یا آتش سوزی این سنسورها فعال شده و عملیاتی جهت اعلام و اطفا حریق به صورت خودکار انجام می شود. بدین گونه که با تشخیص توسط سنسور، شیر اصلی گاز خوابگاه قطع و در و پنجره ها را باز کرده و در صورت لزوم با مراکز آتش نشانی تماس می گیرد تا از گسترش آتش سوزی جلوگیری نماید.

  • کنترل خوابگاه از راه دور حتی هزاران کیلومتر فاصله از خوابگاه

مسئولین می توانند با نصب اپلیکیشن مورد نظر بر روی گوشی هوشمند خود، در هر جای دنیا و هزاران کیلومتر دور تر از خوابگاه، بر محیط خوابگاه نظارت داشته باشند و تمامی قسمت های خوابگاه و تردد افراد را کنترل نمایند و همچنین اقداماتی نظیر روشن و یا خاموش کردن سیستم های روشنایی، سرمایشی- گرمایشی را در خارج از خوابگاه انجام دهند.

  • کاهش استهلاک و افزایش طول عمر تجهیزات خوابگاه

خوابگاه هوشمند می تواند به افزایش طول عمر وسایل های الکتریکی کمک کند. به عنوان مثال برای ایجاد روشنایی در اتاق دانشجویان، می توان در زمان ورود دانشجو به اتاق چراغ های و سیستم های سرمایشی- گرمایشی روشن و در صورت خروج دانشجو، لامپ ها و سیستم سرمایشی- گرمایشی خاموش شوند. بنابراین با این کار از تجهیزات به صورت کمتر و کارآمدتری استفاده شده و از سریع خراب شدن آن ها جلوگیری می کند.

اگر قصد دارید بدانید سیستم روشنایی در هوشمندسازی چیست به شما پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

سیستم روشنایی خانه هوشمند چیست؟ و چه مزیت هایی برای کاربران دارد؟

  • زیباتر شدن دکوراسیون فضای خوابگاه

هوشمند سازی تاثیر بسزایی در ایجاد فضای زیبا و لذت بخش برای دانشجویان دارد. به عنوان مثال با اجرای سیستم های روشنایی هوشمند کلیدهای سنتی حذف می شوند. همچنین می توان با این سیستم نورپردازی زیبایی در خوابگاه فراهم کرد که علاوه بر وجود نور کافی و مناسب برای مطالعه، دانشجویان بتوانند از بودن در چنین فضایی لذت بیشتری ببرند.

  • آسان سازی روند مدیریتی

با هوشمند سازی خوابگاه می توان تمام سیستم ها را به صورت یکپارچه مدیریت کرد و بدین وسیله از بروز مشکلات ناشی از عدم هماهنگی جلوگیری نمود.

با هوشمند سازی خوابگاه، مسئولین می توانند به راحتی و در زمان بسیار کم تمام بخش های خوابگاه را کنترل کنند و حتی کارهایی مانند تنظیم آبگرمکن ها، روشن کردن سیستم روشنایی و صوتی را در خارج از خوابگاه انجام دهند.

مسئولین با استفاده از برنامه تحت وب و یا اپلیکیشن مربوط به خوابگاه می توانند در کسری از ثانیه به تمام اطلاعات مربوط به ورود و خروج دانشجویان، شهریه و افراد حاضر در خوابگاه دسترسی داشته باشند.

  • فراهم آوردن آسایش و رفاه بیشتر برای مسئولین و دانشجویان خوابگاه

خوابگاه یک مکان عمومی است که افراد زیادی در آن زندگی می کنند. هر یک از این افراد به دلیل مشغله کاری و تحصیلی به آرامش نیاز دارند که با نصب سیستم های هوشمند در خوابگاه می توان به این افراد کمک و بدین وسیله محیطی مطلوب را برای دانشجویان فراهم کرد. زمانی که تمامی کارها به موقع و به طور خودکار انجام شود بی نظمی کمتر شده و آرامش خاطر بیشتری را برای دانشجویان به ارمغان می آورد.

جمع بندی

کنترل شمار زیادی از افراد در مکان های عمومی مانند خوابگاه کاری حساس و زمانبر است که گاها در نظارت و کنترل آن ها ممکن است با خطا همراه باشد. از آن جایی که خوابگاه ها  مسئولیت بالایی در قبال والدین دانشجویان دارند تردد و حضور غیاب آن ها بسیار مهم است. با اجرای سیستم هوشمند خوابگاه می توان به صورت کارآمدتری خوابگاه را مدیریت کرد و هزینه ها را کاهش داد. هوشمند سازی خوابگاه فضای مناسبی همراه با آسایش و رفاه برای دانشجویان فراهم می کند تا آن ها با آرامش و تمرکز بیشتری به تحصیل خود بپردازند.

شرکت ایلیا راژمان صدرا با راهکارها و نوآوری های ویژه، اتوماسیون هوشمند خوابگاه دولتی و خودگردان را با قابلیت های منحصر به فرد ارائه می دهد. جهت گرفتن مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و برای دیدن پروژهای اجرا شده در این راستا به وب سایت zooril.com مراجعه نمایید.