خانه هوشمند بیسیم یا سیمی ، کدام بهتر است ؟

یکی از سخت ترین انتخاب ها برای مشتریان بین دو سیستم خانه هوشمند و هوشمند سازی بیسیم و سیمی می باشد . در این بخش ابتدا باید بدانیم هر کدام به چه معنا می باشد .

معنای اصلی بیسیم و یا سیمی بودن یک خانه هوشمند یعنی نوع ارتباط آنها به چه صورت باشد . شما در تلفن های ثات بر بستر سیمی با همدیگر ارتباط برقرار می کنید و در ارتباط موبایل بر بستر امواج ارتباط برقرار می نمایید . پس بیسیم بودن و یا سیمی بودت تلفن ها تاثیری بر اصل ارتباط برقرار کردن ندارد . در خانه هوشمند نیز دقیقا به همین شیوه می باشد و بیسیم و یا سیمی بودن خانه هوشمند ، در صورت پیاده سازی اصولی و مهندسی اشکالی رخ نخواهد داد .

خانه هوشمند بیسیم :

یکی از نگرانی های مشتریان در رابطه با خانه هوشمند بیسیم امواج تولیدی آن می باشد . در خانه هوشمند زوریل برعکس خانه هوشمند های دیگر که بر بستر wifi , Bluetooth , Zigbee , Z-wave می باشد مدام امواج را پخش نمی شود و تمامی ابزار ها در حالت انتظار دریافت داده یا به اصطلاح عامیانه گوش دادن می باشد. در واقع در خانه هوشمند زوریل به صورت بیسیم تمامی ابزارها در حالت گوش دادن می باشند مگر اینکه ابزاری بخواهد دستوری را ارسال کند که در کمتر از یک میلی ثانیه آن دستور را ارسال می کند و دوباره به حالت انتظار برای دریافت اطلاعات و یا هما گوش دادن می روند . یکی از نکاتی که در خانه هوشمند زوریل به آن توجه شده است امنیت و سبز بودن سیستم های بیسیم می باشد و به همین دلیل از سستم های POINT – TO – POINT استفاده شده تا نیازی به برقرار ارتباط دائمی در طول شبانه روز نباشد و میزان موج اسالی در یک خانه در طول شبانه روز را اگر 10,000 دستور ارسال شود تنها 10 ثانیه است . متاسفانه در سیستم های بیسیم در بسترهای دیگر ارتباط به صورت دایمی بوده و امواج زیادی در فضای خانه منتشر می کنند.

در سیستم خانه هوشمند بیسیم زوریل از شبکه مش استفاده شده است . البته ناگفته نماند پروتکل های Z-WAVE , ZIGBEE نیز از شبکه مش استفاده می نمایند.

 

شبکه مش چیست و چه مزایایی دارد ؟

شبکه‌ی مش بی‌سیم، به‌عنوان جایگزینی برای شبکه‌های قدیمی وای‌فای مطرح شده است. ولی چه دلایلی برای جایگزین کردن آن وجود دارد؟

شبکه‌ی مش، هر ایستگاه پایه را به‌عنوان یک گره در نظر می‌گیرد که به‌طور مداوم، اطلاعاتی در مورد شرایط شبکه با تمام گره‌های مجاور در کل مجموعه مبادله می‌کند. این روش به گره‌هایی که اطلاعاتی به بقیه نمی‌فرستند، اجازه می‌دهد از وضعیت گره‌های دیگر آگاه باشند. این کار باعث می شود که تمامی دیوایس در تمامی سطح خانه در دسترس باشد و به پایداری 99.99% رسیده و بسیاری از مشکلات شبکه های سنتی را نداشته باشید .

متئو گست، رئیس سابق IEEE 802.11، می‌گوید:

قانون تمامی شبکه‌های بی‌سیم به این صورت است که «چگونه بیت‌ها را در کمترین زمان ممکن انتقال دهیم تا دیگران از آن‌ها استفاده کنند».

 

گست اشاره می‌کند در برخی موارد، گره مش می‌تواند یک بسته داده را به یک گره دیگر ارسال کند؛ در دیگر موارد، وجود یک سیگنال ضعیف و دیگر عوامل ممکن است باعث انتقال بسته از طریق گره‌های دیگر به ایستگاه اصلی مقصد شود که دستگاه بی‌سیم مقصد به آن متصل است.

 

سیستم مرکزی خانه هوشمند زوریل نیز مانند نگهبانی است تا مطئن شود تمامی داده ها به مقصد رسیده و درصورت عدم دریافت یک دستور توسط یک قطعه دوباره تلاش می کند تا آن داده را به مقصد برساند . در واقع سیستم مرکزی خانه هوشمند زوریل ، هر عملی را تا 10 بار تکرار می کند و درصورت عدم دریافت توسط قطعه سریعا پیام خطارا داده تا بتوانید از طریق تماس با کرشناسان مشکل را حل نمایید .

 

خانه هوشمند سیمی :

در خانه هوشمند سیمی ، اطلاعات بر بستر سیم های دیتا مانند KNX , CAT6 انتقال یافته و باید در تمامی محل هایی که قطعه ای نصب می شود این کابل ها از تابلو فرمان کشیده شود. در سیستم های کابلی تابلو برق ساختمان نیاز به فضای بیشتری دارد و به همین دلیل سایز آن باید بزرگ طراحی شود.

 

کدام سیستم برای شما مناسب تر است خانه هوشمند سیمی و یا بیسیم :

جواب این سوال کاملا به شرایط و افراد بستگی دارد زیرا تفاوتی بین این دو سیستم نمی باشد و هردو دارای پایداری خوبی هستند . اگر شما امکان این را دارید که سیستم خانه هوشمند خود را بر بستر سیمی پیاده سازی نمایید می توانید این کار را انجام دهید اما در صورتی که ساختمان و یا محل زندگی شما در زمن تاسیسات زیر ساخت خانه هوشمند سیمی دیده نشده است می توانید به راحتی از خانه هوشمند بیسیم استفاده نمایید .

ما در خانه هشومند زوریل این امکان را فراهم کرده ایم که به طور همزمان بتوانید از هر دو سیستم استفاده نمایید. حتی اگر سیستم خانه هوشمند شما سیمی باشد و بخواهید بعدها ابزارهایی را به خانه خود اضافه کنید می توانید به راحتی با ادغام سیستم های بیسیم با سیتم های سیمی این کار را انجام دهید .

شاید این مطالب برای شما مفید باشد :

بهترین برند خانه هوشمند چیست ؟

بهترین پروتکل خانه هوشمند چیست ؟